Ergens in geloven of niet ergens in geloven (mijn mening #16)

Er is altijd veel kritiek als het over geloven gaat. Sommige  gelovige vinden het niet kunnen dat mensen niet geloven en andersom vinden sommige  niet gelovige dat de mensen geloven in een sprookje. Er is altijd al zo veel gedoe om geloven. Vandaag geef ik mijn mening over het geloven ergens in en over de ruzies er om heen. Veel lees plezier en laat zeker jou mening ook achter.

Laat ik eerst de vraag beantwoorden of ik zelf gelovig ben. Dit ben ik namelijk niet, maar ik weet wel heel veel af van verschillende geloven. Dit begon eigenlijk al heel vroeg. Mijn (lieve) moeder is namelijk wel gelovig en mijn vader niet. Ze hebben altijd tegen mij gezegd dat ik zelf mocht beslissen of ik wel ergens in ging geloven of juist niet. Dit heb ik altijd super fijn gevonden. Ze respecteren het dat het een keuze is wat je zelf moet maken. Ik vind het ook heel goed, want hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen moeten geloven, maar helemaal niet ergens in willen geloven. Je ziet die mensen juist altijd buitenshuis verkeerde dingen doen. Ik blijf mijn mening herhalen. Je kan mensen gewoon niet dwingen om ook iets te vinden

.meadow-680607_640

Mijn moeder is een christenen. Wel op haar eigen manier, maar ze bid wel voor en na het eten. Vanwege haar geloof heb ik voor bijbel les gekozen op school. Ik wilde mij er eerst in verdiepen voor ik een keuze zou maken. Ik heb ook werkelijk de bijbel gelezen en later ook kleine stukjes uit andere geloofsboeken bijvoorbeeld uit de koran. Ondanks ik totaal niet gelovig ben vind ik het heel interessant en mooi om bepaalde dingen te zien.

Zo vind ik het heel mooi om te zien dat je van uit het geloof nooit over andere mensen mag oordelen. Dit doet god en god alleen. Helaas zie je deze regel wel steeds meer verdwijnen. Soms hoor ik mensen roddelen over mensen die roken. Ze vinden het slecht en verwijten die personen allemaal dingen. Als buiten staander moet ik er dan altijd wel erg om lachen. Zelf doe ik  maar weinig dingen wat niet mag volgens de geloven. Toch oordeel ik dan niet over bijvoorbeeld mensen die drinken of roken. Dat moeten ze zelf dan maar weten. Soms loop ik naar de roddelende mensen toe of spreek ik ze aan. Dan herinner ik ze graag aan de regel.

Waarom ik het geloof zo interessant vind? Ik zou het niet echt weten. Als het op school over geloof gaat verdiepte ik mij er altijd heel goed in. Soms praat ik ook met mensen die wel geloven. Dan stel ik beleefde vragen over hun geloof. Als ik in het buitenland ben en ik zie een heilige plek dan moet ik er altijd even naar toe of naar binnen

.church-233564_640

Geschiedenis heb ik echt altijd al interessant gevonden. Belangrijke en grote verhalen hebben heel vaak iets met geloof te maken of rond om het geloof. Vaak tegen het geloof zoals de Tweede Wereldoorlog of juist door het geloof zoals wat er gebeurd in Irak. Het interesseertsoldiers-1002_640 mij enorm, maar het doet mij ook altijd heel veel pijn. Eigenlijk in elke heilige boek staat heb elkaar lief en dan doen ze elkaar dit aan. Ik moet er dan natuurlijk wel bij zeggen dat er ook heel veel geloven verkeerd worden uitgevoerd. Dit noem ik zelf nep gelovigen. Zoals wat er nu gebeurd met omtrek IS. Nergens in het heilige boek staat dat je vrouwen zo slecht mag behandelen en mensen zich zelf moet opblazen. Natuurlijk staat dat er niet in. Als god echt zou bestaan zou hij of zij toch niet willen dat je ging moorden.

Mijn mening is laat elkaar gewoon lekker in elkaars waarde en verdiep je eens in de persoon. Gelovig of niet gelovig luister naar de ander en stel vooral veel vragen. Als ik een gelovige hoort praten over zijn of haar geloof vind ik het oprecht super mooi en offer-442904_640inspirerend. De hoeveelheid passie ze in hun verhalen kunnen stoppen vind ik oprecht mooi om te zien en super interessant. Waarom zou ik mij verzetten tegen iemand die ergens in geloofd. Wat heb ik er aan. Geniet gewoon van de mede mensen en van het leven, want het leven is al kort genoeg rond om alle ellende. Je hoef niet samen thee of koffie te drinken, maar respecteer elkaar wel gewoon. Je kan niet iemand dwingen om wel of niet ergens in te geloven.

Zoals op het begin aan gegeven ben ik enorm benieuwd naar jullie mening over geloven. Geloof je ergens in of juist helemaal niet. Vind je dat iemand ander het zelfde als jou moet denken of mag iedereen het zelf bepalen. Heb je net als mij ook in verschillende geloven verdiept of wil je er niks mee te maken hebben. Ik ben benieuwd.

Hopelijk heb je een leuk wekend en is de rest net zo leuk 🙂

Fabian van der Gijze

Comments

  1. Rosanne

    Mooi geschreven. Je hebt het duidelijk beschreven maar wel met respect naar anderen toe, mijn complimenten 🙂
    Ik ben zelf christelijk. Ben gedoopt, heb cathegisatie gedaan en kom al mijn hele leven in de kerk. De kerk en het geloof voelt voor mij als thuis. Ik ben niet anders gewend. Mijn ouders hebben mij er ook altijd vrij in gelaten, mijn zus heeft bijvoorbeeld de keuze gemaakt om niets met het geloof te doen en dat is prima. Ze hebben het geloof als basis meegegeven en we mogen zelf beslissen wat we hiermee willen doen. Ik ben betrokken bij mijn kerk, heb daar vrienden, wil nog wel een keer belijdenis doen en wil later ook graag trouwen in de kerk. Maar bijvoorbeeld bidden voor het eten of op zondag naar de kerk gaan heeft voor mij persoonlijk weinig toegevoegde waarde.
    Ik vind het interessant om te discusseren met atheïsten, andere christen of mensen met een ander geloof. Ik denk dat als je er voor open staan je veel van een ander kan leren. En dan bedoel ik niet dat je het met diegene eens hoeft te zijn of ook gelovig hoeft te zijn maar met een open houding en respect zo’n gesprek in gaan en het zal je veel brengen.
    Oeps het is een beetje een lange comment geworden haha.

    1. Post
      Author
      fabiangijze

      Misschien wel een lange comment maar wel een hele goede en mooi om te lezen. Vind het mooi dat jullie altijd zelf hebben mogen kiezen. Bedankt voor je compliment. Ik heb het inderdaad met zo veel mogelijk respect beschreven

  2. sherry

    Mooi geschreven. Ik vind dat je zelf moet bepalen of je gelooft of niet. Ik ben zelf gelovig. Ik vind het mooi om te zien dat de samenleving heel divers is. Iedereen is vrij om te bepalen of hij/zij wil geloven of niet. Er is immers geen dwang in religie heb ik van mijn geloof begrepen. Je gelooft als je dat wil, niet omdat het moet. Dat laatste valt me heel erg op. Veel mensen denken in moeten. Ook zie ik vaak dat cultuur met religie wordt verward. Dit vind ik erg jammer. Laat elkaar in elkaar waarden en oordeelt niet over een ander!

    1. Post
      Author
      fabiangijze

      Dat vind ik juist ook heel mooi aan deze samenleving. Iedereen neemt toch weer iets mee vanuit hun eigen omgeving. Zo leer je nog eens wat van elkaar.

      Het word inderdaad ook in geen één heilige boek aangegeven dat iedereen moet geloven. Helaas zie ik ook heel vaak dat culturen en religies worden verward. Blijkbaar word dit helaas nog steeds gedaan

  3. Nicole

    Ik geloof zelf niet, maar ik heb wel veel respect voor mensen die wel geloven en hier dan ook liefde en hoop uit kunnen halen. Ik ben wel fel tegen het opdringen van je geloof. Ik ben van mening dat een geloof van en voor iemand persoonlijk is en daar hoeft niemand een oordeel over te hebben, maar zo hoeft het ook niet opgedrongen te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.