Bedrijven we lachen jullie echt wel eens uit

Hey we lazen je leuke blog en we denken dat we perfect bij elkaar passen. Ja, als blogger komt zo’n zin je vast wel bekend voor. Je krijgt weer eens een keer een samenwerking voorstel. Altijd leuk, maar in je hoofd denk je al bij je zelf jaja. Er zijn inderdaad bedrijven die echt in je verdiepen, maar de meeste die gaan gewoon een lijstje af. Eens even kijken bij wie we op de site terecht kunnen komen. Nou ik kan je zeggen dat ik heel vaak bedrijven uitlach. Ze kijken veel vaak alleen naar de cijfertjes en te weinig naar de content. Dan vraag ik mij elke keer weer af wat nou eigenlijk belangrijker is.

Even voor de niet bloggers onder ons. Wanneer je online iets te vertellen heb, dan krijg je soms mailtjes van bedrijven die graag met je samen willen werken. Meestal krijg je dan een product van hun in ruil voor het vernoemen van hun bedrijf en een linkje op je site te zetten. Met een beetje geluk hou je er ook nog een mooi bedrag aan over. Dit gebeurt veel vaker dan je zou denken. Is ook helemaal niet erg, want iedereen moet toch iets verdienen. Alleen zijn de meeste bedrijven een beetje laconiek geworden in het zoeken naar samenwerkingen. Het lijk ze echt niks meer uit te maken, zolang er maar een linkje wordt geplaatst. Zo komen ze toch weer hoger in de ranking en komen ze hoger terecht in de zoeklijsten.

Vaak zie je vaak ineens één bedrijf voor bij komen op meerdere blogsites. Mijn laatste samenwerking was bijvoorbeeld met een zoekmachine voor schoenen. Ze lieten mij lekker vrij met schrijven, dus hierdoor kon ik het mooi in een verleden blog verwerken. Hun blij met hun linkje en ik blij met mijn beloning. Dit bedrijf zie ik nu nog ook regelmatig voorbijkomen bij andere bloggers. De ene schrijft een review en de andere schrijft er een verhaal omheen. Zo’n samenwerking kan je makkelijk aan gaan, want iedereen heeft wel een paar schoenen nodig. Bijna iedereen kan dus eigenlijk wel bloggen over schoenen.

Alleen bij andere producten zet ik regelmatig mijn vraagtekens neer. Laat ik de schoenen even als voorbeeld houden. Hoe dom zou het zijn als hun een samenwerking aan willen gaan met een blogger die alleen maar over techniek of auto’s schrijven. Deze sites kunnen er misschien wel voor zorgen dat je link echt veel meer waard wordt, maar via de site bereik je niet echt je doelgroep. Die komen voor auto’s en techniek, wat moeten ze in godsnaam dan ineens met een blog over schoenen.

Zo is er bijvoorbeeld ook een tijd geweest dat veel bloggers schreven over overhemden. Nou weet ik niet wat ze ervoor hebben gekregen, maar ze mochten in ieder geval wat mannenoverhemden bestellen. Natuurlijk altijd leuk en mooi mee genomen. Alleen de grap was dus wel dat ik het bij bijna geen enkele mannelijke blogger voorbij zag komen. Nee, ze kozen liever voor de vrouwelijke beauty kant. Die gaven het dus maar gewoon aan een familielid of hun geliefde. Ja, hun link werd gebruikt, maar wat doe je in godsnaam op een site. Wanneer een blogster vooral over make-up schrijft is het een feit dat de meeste lezers vrouwelijk zullen zijn. Ja, naar mijn mening heb je daar als mannenzaak niet altijd iets te zoeken. Het is nou niet zo dat al die vrouwelijke lezers ineens voor familie leden ook een overhemd gaan kopen.

Persoonlijk kijk ik tegenwoordig zelf wat strenger qua samenwerking. Nou moet ik eerlijk zeggen dat de bedrijven niet in de rij staan, maar toch probeer ik kieskeurig te zijn. Het moet echt bij mijn blog passen, ik doe niet echt meer aan een simpele review en het bedrijf moet in de aan hef in ieder geval mijn naam neer zetten. Heel vaak sturen ze bijvoorbeeld alleen beste blogger. Ja, rot dan maar op met je bedrijf. Zulke bedrijven nemen niet eens de moeite om hun doorstuur mailtje te veranderen.

Van andere bloggers kan ik het daarentegen soms wel weer begrijpen. Sommige dingen zijn gewoon heel verleidelijk. Alleen denk ik persoonlijk wel dat je sommige dingen soms beter niet kan doen. Een beetje bij je zelf blijven kan nooit kwaad. Sommige andere bloggers zouden het bijvoorbeeld weer dom vinden dat ik dit soort dingen post. Alleen ik vind dit soort dingen dan zelf weer leuk om over te schrijven. Ergens blijft het natuurlijk gewoon heel krom en die mening deel ik gelukkig met vele andere.

Fabian van der Gijze

Volg mij verder ook via  Facebook,  Twitter en  Instagram

2 thoughts on “Bedrijven we lachen jullie echt wel eens uit

  1. Ik krijg nooit verzoeken tot een samenwerking, maar dat komt door mijn blog. Vind het juist fijn dat ik ze niet krijg, ik wil ook geen samenwerkingen aangaan. Het past niet bij mij, en niet bij mijn blog 😉

  2. Ik kan je wel volgen hierin. Sommige bloggers zijn nogal trots op dit soort verzoeken en denken dat het gelijk staat aan hun blog – succes – want kijk, het bedrijf benaderd me toch. Niet door hebben dat er een grote groep bedrijven is die inderdaad gewoon een hele database aan bloggers door mailen en hopen dat genoeg mensen happen, zodat het bedrijf zichtbaar wordt.

    Als het bedrijf niet bij je niche past lijkt bhrt me sowieso beter om er vanaf te zien.

    Daarnaast zorgt een hoeveelheid aan gesponsorde samenwerking niet perse dat je objectiviteit of betrouwbaarheid vergroot, want wat we volgens mij niet moeten willen nis dat ons blog verzand tot iets wat gewoon een online reclame blaadje is geworden. Dan wat mij betreft liever creativiteit, passie en (journalistieke) vrijheid, dan een zoveelste review voor geld of goodies. Daarnaast vindt ik het wel mooi, dat sommige bloggers wat out the box durven denken over verdien modellen, en niet perse in de klassieke vormen blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.